روایت یک حادثه با طعم تحریف
با سلام
احتراماً، نظر به انتشار خبری در روز یکشنبه مورخ ۱۶ دیماه در روزنامه «جوان» نکاتی چند لازم به یادآوری است:
۱. بیمارستان چشم پزشکی نگاه عارف از بدو تأسیس همواره تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و بالاترین استانداردهای ملی بیمارستانی از قبیل استانداردهای پیشگیری و کنترل عفونت، استریلیزاسیون ابزار و وسایل، ایمنی بیمار و بهداشت محیط در این بیمارستان اجرا شده است.
۲. این بیمارستان با افتخار، میزبان نخبگان و اساتید برجسته ملی و بینالمللی است که سالها مسئولیت آموزش و تربیت نسلهای جدید چشمپزشکان کشور را به عهده داشتهاند و تاکنون پذیرای هزاران بیمار داخلی و خارجی نیز بوده است.
۳. در این بیمارستان از مجهزترین و بهروزترین تجهیزات و ابزارهای پزشکی در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات به نحو ایمن به مراجعان استفاده میشود.
۴. با توجه به آمار بالای مراجعان داخلی و خارجی، این بیمارستان به عنوان یکی از قطبهای چشمپزشکی در منطقه خاورمیانه بهشمار میرود.
۵. حادثه اخیر هرچند تلخ و ناگوار است، اما واقعیت این است که در سابقه بیش از سه دهه فعالیت کلینیک و بیمارستان چشمپزشکی نگاه، مورد مشابهی وجود نداشته است.
۶. تا قبل از وقوع حادثه مذکور، آمار عفونتهای داخل چشمی این بیمارستان، حتی از آمار جهانی هم پایینتر بوده است. طبق آمار جهانی، میزان بروز عفونت پس از عملهای جراحی چشم بین ۴ در ۱۰ هزار مورد تا ۲ در هزار مورد است. این در حالی است که تا قبل از وقوع حادثه فوق، آمار بروز عفونت در این بیمارستان ۲ در ۱۳ هزار مورد بوده است.
۷. بلافاصله پس از وقوع حادثه، ضمن اطلاعرسانی این واقعه به معاونت درمان دانشگاه شهید بهشتی و حضور بازرسان آن معاونت، اتاقهای عمل بیمارستان تعطیل شد و مراتب پیگیری امر در راستای اقدامات درمانی برای هر ۹ بیمار بدون اخذ هرگونه هزینه اضافی با محوریت بیمارستان چشمپزشکی نگاه عارف انجام شد.
۸. پس از بررسیهای مستمر و بازدیدهای متعدد بازرسان معاونت درمان وزارتخانه ذیربط و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از محیط بیمارستان و اتاقهای عمل و انجام آزمایش توسط آزمایشگاه معتمد وزارتخانه مجوز بازگشایی و فعالیت مجدد اتاقهای عمل صادر شد.
۹. موضوع انتشار مدارک و مصوبات داخلی یک مجموعه در خارج از سازمان کاملاً غیراخلاقی و غیرحرفهای بوده و مطلقاً ربطی به موضوع آندوفتالمیت سه ماه گذشته ندارد. همچنین موضوع ابلاغ نامه به پزشکان مبنی بر ممنوعیت ارجاع بیماران به سایر مراکز کذب محض بوده و در همه مراکز رعایت اصول حرفهای در تمامی مراحل درمانی از ویزیت و عکسبرداری تا انجام عمل جراحی در یک مرکز درمانی واحد ضروری است. بیمارستان نگاه عارف نیز همواره بر این اصول تأکید داشته و موارد معدودی را که خارج از چارچوبهای بیمارستان بوده، شناسایی کرده و در مسیر اصلاح قرار داده است.
۱۱. موضوع نارضایتی پزشکان از عملکرد بیمارستان نیز کذب بوده و پزشکان عزیز و گرامی در بیمارستان چشمپزشکی نگاه مشغول فعالیت بوده و هستند.
۱۲. طبق آخرین گزارشهای ارائه شده از سوی بازرسان و کارشناسان، حادثه مورد نظر هیچگونه ارتباطی به فرایندهای داخلی بیمارستان و اتاقهای عمل نداشته و علل اصلی هنوز برای مسئولان مربوطه و مدیران بیمارستان بهطور دقیق مشخص نشده و بررسیهای تکمیلی در این خصوص از سوی مراجع ذیصلاح قانونی و قضایی در دست پیگیری است.
۱۳. از زمان بازگشایی مجدد اتاقهای عمل تا آخر آذرماه بیش از ۵ هزار عمل جراحی در این بیمارستان انجام شده که خوشبختانه هیچ مورد عفونتی گزارش نشده است.
۱۴. این بیمارستان با شفافیت کامل، مسئولیت اخلاقی خود را پذیرفته و با همکاری مستمر با مراجع نظارتی و قضایی در تلاش است رضایت و آرامشخاطر بیماران و مردم عزیز را تأمین کند. از رسانههای کشور نیز انتظار میرود به رسالت خود در راستای آگاهیبخشی صحیح، منصفانه و بهدور از جنجالآفرینی پایبند باشند.
با احترام، مدیریت شرکت تعاونی بیمارستان چشمپزشکی نگاه عارف
توضیح «جوان»
گزارش روزنامه «جوان» با عنوان «کور شدید، دیه میدهیم!» براساس اظهارات قربانیان پرونده، یعنی بیمارانی که برای درمان به آن مرکز درمانی مراجعه کردهاند و به جای درمان، بیناییشان را از دست دادهاند منتشر شده است. در شش جوابیه بیمارستان نگاه به سوابق و کارآمدی بیمارستان اشاره شده است، اما مدیران بیمارستان در نظر داشته باشند از دست رفتن بینایی ۹ بیمار، آن هم در یک روز و در چنین بیمارستان پرآوازهای باید از سوی ساختار قانونی و افکار عمومی مورد پرسش قرار گیرد. مدیریت بیمارستان همچنین باید در نظر داشته باشد ارائه خدمت به بیمارانی که در جریان دریافت خدمات درمانی، سلامت خود را از دست میدهند، وظیفهای انسانی است و دریافت نکردن هزینه از چنین بیماری که بیناییاش را از دست داده، مایه مباهات و افتخار نیست. همچنین در گزارش «جوان»، اشارهای به نارضایتی پزشکان از عملکرد بیمارستان نشده است. مدیران بیمارستان همچنین باید در نظر داشته باشند که پرونده مطرح شده در دادسرای جرائم پزشکی در حال رسیدگی است و برخلاف آنچه در جوابیه بیمارستان اعلام شده، این امکان هم وجود دارد که نتیجه دادرسی به فرایندهای داخلی بیمارستان و اتاقهای عمل مرتبط باشد.